Żywiec 998 - News: Tych samochodów nie gaś
Witaj, Zaloguj lub Zarejestruj
OSP

©

Witamy na naszej stronie.

Po zalogowaniu możesz:

-Dodawać różne aktualności.
-Dodawać filmy z YT
-Rozmawiać o wszystkim i o niczym na czacie
-Wpisywać interwencje jakie mają miejsce w powiecie żywieckim
-Dodawać pliki do pobrania (mat. szkoleniowe itp.)
-Dodawać linki do ciekawych stron
-Wysyłać i akceptować zaproszenia do znajomych
-Głosować w ankietach

Logowanie

Nie pamiętam hasła.

Nie masz jeszcze konta? Załóż je!

Utwórz konto / zarejestruj się i korzystaj w pełni z funkcji dostępnych na naszej stronie!

1.1. Administratorem pod strony jednostki może być maksymalnie 1 użytkownik.
1.2. Nazwa użytkownika któremu zostaną nadane prawa Administratora jednostki powinna wyglądać następująco np. OSP Lodygowice, OSP Lodygowice jarek, OSP Lodygowice własna nazwa. (bez polskich znaków kropek przecinków itp. spacje dostępne). PEŁNY REGULAMIN TUTAJ.

Tych samochodów nie gaś

W czasie pożaru auta z nowym czynnikiem chłodniczym z klimatyzacji może się wydzielać silnie trujący fluorowodór.


Jeżeli dojdzie do pożaru jednego z najnowszych modeli aut, najlepiej się do nich nie zbliżać. W jego układzie klimatyzacji zastosowano czynnik chłodzący R1234yf. Teoretycznie nie stanowi on zagrożenia, ale w wyniku jego spalania powstaje fluorowodór. Posiada on ostry zapach, drażni drogi oddechowe i powoduje trudno gojące się rany. Co więcej, przenika bez uczucia bólu przez skórę, atakując bezpośrednio chrząstki i kości. Fluorowodór, nawet w bardzo niskich stężeniach, jest silnie rakotwórczy, a zatrucie nim może być fatalne w skutkach. Może oddziaływać na ciało przez wdychanie, połknięcie lub kontakt ze skórą. Biorąc pod uwagę, że w układzie klimatyzacji znajduje się ok. 500 g czynnika chłodzącego, czy może być on rzeczywiście groźny?
Według badań przeprowadzonych przez DUH (Niemieckie Stowarzyszenie Pomocy Środowisku), jeżeli dojdzie do pożaru jednego samochodu z nowym czynnikiem klimatyzacji na parkingu podziemnym o powierzchni 1700 m², w całym pomieszczeniu będzie panowało śmiertelne stężenie fluorowodoru. Podczas symulowanego pożaru, substancja bez przeszkód przenikła z komory silnika do wnętrza. Fluorowodór rozpuścił nawet szyby auta.

Nie ma więc mowy o gaszeniu takiego pojazdu bez aparatu do oddychania i specjalnego stroju. Bez takiego ekwipunku gaszenie pojazdu może się skończyć tragicznie.
O ile Niemcy biją na alarm, strażacy w Polsce uspokajają, ale zalecają zachować ostrożność i zrezygnować z samodzielnego ratowania auta.


"W samochodowych klimatyzacjach jest niewielka ilość czynnika R1234yf, a więc zagrożenie nie jest duże. Nie zapominajmy, że podczas pożaru każdego pojazdu, nawet bez wspomnianego czynnika, powstają toksyczne produkty spalania, ich wdychanie jest bardzo niebezpieczne. Najlepiej oddalić się od palącego się samochodu, ponieważ gaśnicą samochodową i tak niewiele można zdziałać" - mówi st. bryg. Paweł Frątczak, z Komendy Głównej Straży Pożarnej.
Jak to możliwe, że wypuszcza się na rynek tak niebezpieczne pojazdy?
Coraz ostrzejsze wymogi dotyczące ochrony środowiska narzucone przez UE spowodowały, że każdy nowy model samochodu zbudowany od podstaw od 2012 r. musi mieć układ klimatyzacyjny napełniony nowym czynnikiem, zamiast niepalnym R134a. Dopiero po serii testów okazało się, że R1234yf jest łatwopalny, a podczas jego gaszenia wytwarza się trujący kwas fluorowodorowy. Z tego powodu Mercedes i Volkswagen nadal nie stosują, tego czynnika.
Co prawda pod maską auta znajduje się naklejka informująca o użytym czynniku chłodzącym i zagrożeniu, jakie powoduje, jednak podczas pożaru nie ma czasu na szukanie takich informacji. Oto lista pojazdów, w których używany jest nowy czynnik chłodzący.


Groźny czy nie – różne testy i wyniki

Opel przeprowadził w ubiegłym roku crashtest modelu Mokka, podczas którego nastąpiło uszkodzenia w układzie klimatyzacji i jej rozszczelnienie. W efekcie nie doszło jednak do zapłonu, a więc wydzielenia trującego fluorowodoru. Jednak rok wcześniej koncern Daimler, właściciel m.in. marki Mercedes, przeprowadził eksperyment mający symulować kolizję czołową na autostradzie aut z nowym i "starym" czynnikiem chłodzącym. W ponad 20 próbach do pożaru komory silnika i zagrożenia zatruciem dochodziło jedynie w przypadku, gdy w układzie był nowy czynnik.
Nie należy zapominać, że do pożaru aut dochodzi nie tylko z powodu wypadku, może to być także skutek awarii czy zaniedbań eksploatacyjnych.



Modele samochodów, w których jest stosowany R1234yf. Gaszenie ich bez specjalnego stroju ochronnego może spowodować nawet śmierć!

 Alfa Romeo 4C
 BMW i3
 Cadillac ATS
 Cadillac SRX
 Chevrolet Malibu
 Chevrolet Trax
 Citroen C4 Picasso
 Hyundai i10
 Hyundai i30
 Hyundai Santa Fe
 Infiniti Q50
 Jeep Cherokee
 Kia Carens/Rombo
 Kia Cee'd
 Kia Optima
 Kia Sorento
 Lexus GS 250/450h
 Lotus Elise
 Lotus Exige S
 Maserati Quattroporte GTS
 Mazda CX-5
 Mitsubishi Space Star
 Nissan Note
 Opel Mokka
 Peugeot 301
 Peugeot 308
 Range Rover
 Range Rover Sport
 Renault ZOE
 Subaru BRZ
 Subaru Forester
 Subaru Impreza
 Suzuki SX4 S-Cross
 Tesla Model S
 Toyota GT 86
 Toyota Prius plus


Tekst: Sebastian Sulowski magazynauto.pl




Poleć tego news'a
Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
URL:
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | whitegreen80 dnia marzec 30 2015 11:09:33
bardzo dobry artykuł, szkoda tylko temat jest tak mało znany

----
grunt to zdrowie reszta zrobi się sama

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Aktualnie online
Statystyka
· Nowi Użytkownicy:
Dzisiaj: 0 » Ostatnie 7 dni: 0 » Ostatnie 30 dni: 0
· Gości online:Użytkowników online: 0
· Witamy naszego najnowszego Użytkownika - Fado
· Wszystkich Użytkowników: 222
· Wszystkich Użytkowników, którzy odwiedzili nas dziś: 0
Urodziny Nikt dziś nie obchodzi urodzin

OSP w KSRG

Ostatnio dodane
Zdjęcia.
Artykuły.
Komentarze.

Copyright zywiec998.pl © 2014

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

[ Wygenerowano w sekund: 0.04 | Zapytan do bazy: 104 ]